Η εισήγηση Περγαντά για το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας

Ιουν 16, 2011


ΚΛΕΑΡΧΟΣ ΠΕΡΓΑΝΤΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ

ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Λαμία, 16 Ιουνίου 2011

Σήμερα, στην Ειδική Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, στην οποία προσκλήθηκαν θεσμικοί, παραγωγικοί και κοινωνικοί φορείς της Στερεάς Ελλάδας, συζητάμε και αποφασίζουμε για ένα από τα μείζονα θέματα της Περιφέρειάς μας, το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας.

Έχοντας ήδη προηγηθεί συνάντηση εργασίας στο γραφείο μου, με τη συμμετοχή των επικεφαλής των Συνδυασμών του Περιφερειακού Συμβουλίου και του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου, προχωρούμε στην Ειδική Συνεδρίαση για να συντονίσουμε τις ενέργειές μας και να καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να προλάβουμε τις επικείμενες εξελίξεις που δρομολογούνται από το Υπουργείο Παιδείας.

Η υπόθεση της ίδρυσης και λειτουργίας του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας, αποτέλεσε ένα πολύχρονο και πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι καρπός μιας συλλογικής και συνθετικής προσπάθειας των φορέων του τόπου. Αυτή λοιπόν η συλλογική προσπάθεια που έκανε το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας γεγονός για την Περιφέρεια, είναι επιβεβλημένο να παραμείνει συλλογική και δυνατή, προκειμένου αυτό το Πανεπιστήμιο, όχι μόνο να διατηρηθεί, αλλά να λειτουργεί βελτιωμένα, συνεισφέροντας στην εκπαιδευτική, πνευματική και κοινωνικο – οικονομική ανάπτυξη του τόπου μας.

Θα προσπαθήσω, χωρίς να επεκταθώ σε λεπτομέρειες, να αποτυπώσω ένα σύντομο – και ίσως γνωστό σε αρκετούς – ιστορικό της διαδρομής του Πανεπιστημίου, που για να λειτουργήσει καλύτερα χρειάστηκε και είχε, χρειάζεται και θα έχει τη συνεργασία μας και την έμπρακτη υποστήριξή μας.

 Το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας, ιδρύθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 92/2003, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 83, τον Απρίλιο του 2003. Είναι πλήρως αυτοδιοικούμενο, υπό την εποπτεία του κράτους, η οποία ασκείται από το Υπουργείο. Την ίδια χρονιά εγκαταστάθηκε η Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημίου, η οποία ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας του το 2004.

 Περιλαμβάνει δύο τμήματα :

Το Τμήμα Πληροφορικής, με εφαρμογές στη βιοϊατρική, που λειτουργεί στη Λαμία από το ακαδημαϊκό έτος 2004 – 2005 &

Το Τμήμα Περιφερειακής Οικονομικής Ανάπτυξης, που λειτουργεί στη Λιβαδειά από το ακαδημαϊκό έτος 2005 – 2006

Είναι και τα δύο πρωτοποριακά τμήματα, το ένα στον τομέα των εφαρμοσμένων επιστημών και το άλλο στα θέματα της σύγχρονης περιφερειακής ανάπτυξης

 Στα δύο τμήματα φοιτούν 600 περίπου φοιτητές, ενώ ήδη έχουν αποφοιτήσει οι πρώτοι και έχουν προωθηθεί στην αγορά εργασίας. Ήδη το Πανεπιστήμιο, παρακολουθεί την πορεία των πτυχιούχων, την επαγγελματική τους πορεία και τις δυνατότητες εξέλιξής τους. Είναι προφανές όμως, πως μέχρι τώρα δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν πολλά στοιχεία για τη δυναμική των πτυχιούχων στον επαγγελματικό στίβο.

 Βασική συμβολή και υποχρέωσή μας ως φορείς ήταν να εξευρεθούν οι κτιριακές εγκαταστάσεις για να λειτουργήσει το Πανεπιστήμιο τόσο αρχικά, όσο και στη συνέχεια με σύγχρονες και λειτουργικές υποδομές. Κι αυτό έγινε, δεδομένου ότι η πολιτεία δεν ανέλαβε ή ανέλαβε μερικώς την ουσιώδη υποχρέωση για τη στέγαση των τμημάτων.

 Στη Λαμία το κτίριο της πρώην Παιδαγωγικής Ακαδημίας, ιδιοκτησίας του ΟΣΚ, φιλοξένησε εξαρχής και φιλοξενεί και σήμερα το Τμήμα του Πανεπιστημίου. Η πρώην Νομαρχία Φθιώτιδας, με μια σειρά μελετών και έργων, διέθεσε χρόνο και χρήματα για επισκευές, διαμορφώσεις, στατική ενίσχυση και επάρκεια χώρων του κτιρίου. Επιπλέον προχώρησε και σε μελέτη χωροθέτησης σύγχρονων κτιριακών εγκαταστάσεων και στη διερεύνηση απόκτησης οικοπέδου, για να γίνει ένα campus, με την προοπτική της εξέλιξης και της διεύρυνσης του Πανεπιστημίου.

 Στη Λιβαδειά, για την κατ΄αρχήν στέγαση του Τμήματος, παραχωρήθηκε το Πνευματικό Κέντρο, ιδιοκτησίας του Δήμου, στο οποίο έγιναν οι αναγκαίες παρεμβάσεις. Ως Νομάρχης Βοιωτίας ανέλαβα την πρωτοβουλία και τη δέσμευση, η Νομαρχία Βοιωτίας να παραχωρήσει ιδιόκτητο οικόπεδο 16 στρεμμάτων στη Λιβαδειά, το οποίο αγοράστηκε από εμάς, προκειμένου να κατασκευαστεί νέο κτίριο για τις ανάγκες του Πανεπιστημίου.

 Δεν μείναμε μόνο στο κτιριακό. Είναι σαφές πως οι θεσμικοί φορείς της Λιβαδειάς και της Λαμίας δούλεψαν για το Πανεπιστήμιο, βλέποντας πάντα και το μέλλον του και την εξέλιξή του.

Μεταφέροντας την εμπειρία μου ως Νομάρχης Βοιωτίας και θεωρώντας βέβαιο ότι το ίδιο έγινε και στη Φθιώτιδα, είχαμε διαχρονική και στενή συνεργασία τόσο με τον πρώτο Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής κ. Γρηγόρη Σκαλκέα, όσο και με τον νυν κ. Δημήτρη Λουκόπουλο.

Αυτά τα χρόνια, έγιναν πάμπολλες παρεμβάσεις στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για τη δημιουργία νέων τμημάτων και την μετεξέλιξή τους σε σχολές, για την ενδυνάμωση του Πανεπιστημίου και τη συγκρότηση πλήρους και καινοτομικού προγράμματος σπουδών, για την χρηματοδότηση σύγχρονων κτιριακών εγκαταστάσεων και υλικοτεχνικής υποδομής.

Το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας, όπως όλα τα Πανεπιστήμια στις επαρχιακές πόλεις, ιδρύθηκε πρώτα στα χαρτιά, χωρίς να έχουν προηγηθεί οι διαδικασίες στέγασής του και στελέχωσής του, και είναι καρπός μιας μεγάλης προσπάθειας όλων μας για να στηθεί και να λειτουργήσει.

Όλες αυτές οι δυσκολίες που είναι φυσικό να αντιμετωπίζει κάθε νέο εγχείρημα και τις οποίες προσπαθήσαμε και καταφέραμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας να ξεπεράσουμε, μας δείχνουν ότι έχουμε δυνατότητες και περιθώρια. Θέλουμε, επιδιώκουμε και μας αξίζει στη Στερεά Ελλάδα ένα Πανεπιστήμιο οργανωμένο, βελτιωμένο και αναπτυγμένο.

Άλλωστε, η Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας, με την οποία συνεργαζόμαστε στενά, έχει ήδη αποτυπώσει και θέσει υπόψη του Υπουργείου προτάσεις για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου και την εξέλιξη των Τμημάτων σε Σχολές, ως εξής :

• Σχολή Επιστημών Πληροφορικής, με έδρα την Λαμία και τη λειτουργία των Τμημάτων :

Α) Τμήμα Πληροφορικής με εφαρμογές στη βιοϊατρική, που ήδη λειτουργεί.

Β) Τμήμα Επιστημών ενέργειας και περιβάλλοντος (αναμένεται η δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος)

Γ) Τμήμα Πληροφορικής στην Ρομποτική

Δ) Τμήμα Πληροφορικής στην ασφάλεια υπολογιστικών συστημάτων

• Σχολή Επιστημών Οικονομίας, Διοίκησης και Περιφερειακής Ανάπτυξης, με έδρα την Λιβαδειά και τη λειτουργία των Τμημάτων :

Α) Τμήμα Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης, που ήδη υφίσταται, με νέα πρόταση για δημιουργία δύο κατευθύνσεων : στην Περιφερειακή – Οικονομική Ανάπτυξη και στο Περιβάλλον, Ενέργεια και Φυτικούς πόρους.

Β) Τμήμα Χρηματοοικονομικής

Γ) Τμήμα Διοίκησης φορέων αθλητισμού, πολιτισμού και τουρισμού, με δύο κατευθύνσεις : στο Δίκαιο & Οικονομία Αθλητισμού και στη Διοίκηση και διαχείριση πολιτισμού και τουρισμού.

Σ΄αυτή την Ειδική Συνεδρίαση, στόχος μας είναι να αναδείξουμε την κεντρική μας επιδίωξη : Το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας να διατηρηθεί και να εξελιχθεί σε ένα ανταγωνιστικό και ποιοτικό Τριτοβάθμιο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Οι λέξεις «ανταγωνιστικό» και «ποιοτικό» είναι το κλειδί της προσπάθειάς μας. Για το σκοπό αυτό είναι επιβεβλημένο :

• Να δημιουργηθούν και να λειτουργήσουν σχολές που θα συμπεριλαμβάνουν τα σημερινά τμήματα. Η πρόταση των σχολών, όπως έχει διαμορφωθεί δημιουργεί οικονομίες κλίμακας, αφού τα μαθήματα των πρώτων εξαμήνων μπορούν να είναι κοινά για όλα τα τμήματα ανά σχολή (πληροφορική και οικονομικά αντίστοιχα). Αυτό μπορεί να συμπεριληφθεί και στα τεκμήρια βιωσιμότητας του Πανεπιστημίου και να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για τη διατήρησή του.

• Να εκπονηθούν και να εφαρμοστούν καινοτομικά και ευέλικτα προγράμματα σπουδών, που θα δίνουν πολλαπλές δυνατότητες στους φοιτητές.

• Να διασυνδεθεί η λειτουργία του Πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία, με μελέτες, έρευνες, πρακτική άσκηση, επαγγελματική προοπτική.

• Να εξασφαλιστεί η στέγασή τους σε οργανωμένους και σύγχρονους χώρους.

Οι θέσεις μας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Περιφέρεια είναι ξεκάθαρες και συγκεκριμένες. Σήμερα εστιάζουμε στο Πανεπιστήμιο, που είναι κρίσιμο θέμα, δεν παραγνωρίζουμε όμως ότι και τα ΤΕΙ της Στερεάς Ελλάδας, αποτελούν εκπαιδευτικές κυψέλες του τόπου μας και πάντα είναι διαθέσιμη η συνδρομή μας και η στήριξή μας.

Στη σημερινή εποχή της κοινωνίας της γνώσης, η πολιτική της συνοχής σε ευρύτερο επίπεδο επιβάλλει να αξιοποιηθεί το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και ιδιαίτερα οι νέοι άνθρωποι, για να δημιουργηθεί μια κοινωνία συνεκτική, υγιής, ανταγωνιστική, με προοπτικές και μέλλον.

Είναι υποχρέωση του κράτους και της πολιτείας να διαμορφώνουν εκπαιδευτικές μονάδες με αντοχή και να βελτιώνουν καταστάσεις και όχι να καταστρατηγούν τις ήδη υπάρχουσες.

Είναι υποχρέωση δική μας, να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για καλύτερη εκπαίδευση και για ανάπτυξη στη Στερεά Ελλάδα.

Πηγή exeisminima.gr

Σχόλια