ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ ΥΠΑΓΟΡΕΥΘΗΚΕ ΓΙΑ ΝΑ "ΚΛΕΙΣΕΙ" ΤΑ ΤΕΙ

ΑΡΧΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΑΘΗΝΑ, ΟΠΩΣ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΟΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΤΥΠΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 4ηΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2013, ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΤΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΠΙΘΑΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΥΤΩΝ



Γενικά
Από το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ανακοινώθηκε σχέδιο με την επονομασία «Αθηνά». Το σχέδιο περιέχει προτάσεις για την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Το περιεχόμενο το σχεδίου αναφέρεται σε συγχωνεύσεις τμημάτων ΑΕΙ (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) προκειμένου να αρθούν προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την ανεξέλεγκτη διασπορά τμημάτων και ιδρυμάτων σε όλη την Ελληνική επικράτεια, και την ίδρυση τμημάτων που αποτελούσαν επιμέρους εξειδικεύσεις ευρύτερων επιστημονικών πεδίων με αποτέλεσμα, σύμφωνα με την δήλωση του Υπουργού κου Αρβανιτοπούλου, οι απόφοιτοι αυτών των τμημάτων να μην βρίσκουν διέξοδο στην αγορά εργασίας, να απαξιώνονται τα πτυχία τους. Διαχρονικά, αυτά τα τμήματα, σύμφωνα με τον κο Αρβανιτόπουλο, έχασαν την ακαδημαϊκή τους αξιοπιστία,
μειώθηκε ο αριθμός των φοιτητών τους και αποτελούν βάρος για τους φορολογούμενους, «σε μία δύσκολη οικονομικά εποχή». Ανησυχία προκαλεί όμως η ορολογία που χρησιμοποιεί ο κος Αρβανιτόπουλος, κατά παράβαση της υφιστάμενης νομοθεσίας, όταν αναφέρεται σε ΑΕΙ – ΤΕΙ και μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ, καθώς και του "σκεπτικού" που ακολουθεί το σχέδιο ΑΘΗΝΑ.


Ειδικότερα
Όσον αφορά τις παρεμβάσεις στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα :


Δεν καταργείται κανένα Πανεπιστημιακό Τμήμα με την έννοια της εξάλειψης του γνωστικού αντικειμένου. Ειδικότερα, όσον αφορά τα τμήματα Γαλλικής – Ιταλικής και Γερμανικής Φιλολογίας του ΑΠΘ, προτείνεται συγχώνευση τους σε ΕΝΑ ΤΜΗΜΑ με τίτλο «Τμήμα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας» το οποίο θα ανήκει στο ίδιο Πανεπιστήμιο και την ίδια Σχολή.Δηλαδή :
α. δημιουργείται ένα τμήμα επαυξημένου γνωστικού πεδίου με αποτέλεσμα τα προϋπάρχοντα τμήματα να ενισχύονται επί το τριπλάσιο,
β. δεν γίνεται καμία μετακίνηση φοιτητών,
γ. αξιοποιούνται οι υπάρχοντες εγκαταστάσεις των τμημάτων που συγχωνεύονται εντός του ίδιου Ιδρύματος (ΑΠΘ),
δ. δεν δημιουργείται αναστάτωση στον ακαδημαϊκό χώρο του Ιδρύματος και στα διενεργούμενα μεταπτυχικά προγράμματα.
Η ίδια μεθοδολογία συγχώνευσης, ακολουθείται για τα τμήματα ξενόγλωσσης φιλολογίας (Γαλλικής – Ιταλικής – Ισπανικής – Γερμανικής) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Τα θετικά αποτελέσματα είναι τα ίδια όπως αναλύονται στο (1).
Για το Τμήμα Σλαβικών Σπουδών του ΕΚΠΑ προτείνεται μετονομασία σε «Τμήμα Σλαβικών, Τουρκικών και Ασιατικών Σπουδών» το οποίο θα ανήκει στο ίδιο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, και την ίδια Σχολή. Επομένως και πάλι η μετονομασία του προϋπάρχοντος τμήματος επαυξάνει το γνωστικό αντικείμενο και το κύρος του.
Τα δύο Τμήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης που δημιουργούνται με την μετονομασία και την διεύρυνση των προϋπαρχόντων τμημάτων Διοίκησης Επιχειρήσεων και Ιστορίας & Εθνολογίας Θράκης, παραμένουν στο ίδιο Πανεπιστημιακό ίδρυμα και συγχωνεύονται σε ένα κοινό τμήμα με κοινή ονομασία «Οικονομικών, Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, επαυξάνοντας το γνωστικό περιεχόμενο του νέου Τμήματος και ισχυροποιώντας τα προϋπάρχοντα. Τα θετικά αποτελέσματα είναι ανάλογα των περιπτώσεων 1,2 και 3.
Παρατηρώντας τις προτάσεις του ΥΠΔΒΜΘ για τα τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου, Πανεπ. Αιγαίου, Παν. Μακεδονίας και Παν. Πελοποννήσου, παρατηρείται και πάλι, χωρίς να χρειάζεται να αναφερθούμε λεπτομερώς, ότι :
α. Οι νέες ονομασίες των προϋπαρχόντων τμημάτων, διευρύνουν το γνωστικό αντικείμενο του τμήματος.
β. Τα νέα τμήματα παραμένουν στο ίδιο Πανεπιστημιακό ίδρυμα.
6. Όσον αφορά την κατάργηση του Τμήματος Περιφερειακής Οικονομικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας με έδρα την Λιβαδειά, η απορρόφησή του από το ακριβώς αντίστοιχο τμήμα «Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης» του Παντείου Πανεπιστημίου,διατηρεί πλήρως τον χαρακτήρα του τμήματος και μόνο μειώνει τον αριθμό των ανάλογων τμημάτων συνολικά σε ένα. Η δε συγχώνευση του τμήματος με ίδιο του Παντείου Πανεπιστημίου, επαυξάνει το κύρος των παρεχόμενων πτυχίων για τους μετακινούμενους φοιτητές, προσθέτοντας το κύρος του Παντείου Πανεπιστημίου, έστω και με την συγχώνευσή του στο «νέο» ομόσπονδο πανεπιστήμιο Αδαμάντιος Κοραής – Πάντειο Πανεπιστήμιο.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ για τις παρεμβάσεις σε Πανεπιστημιακά Τμήματα :


Δεν καταργούνται πανεπιστημιακά τμήματα αλλά ουσιαστικά συγχωνεύονται με τμήματα απολύτως ομοειδούς αντικειμένου και προκύπτουν νέα τμήματα επαυξημένου πολλαπλάσια γνωστικού επιστημονικού πεδίου της ίδιας κατεύθυνσης, με κοινή ονομασία, και στο ίδιο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα. Ιδιαίτερα τονίζεται η μεροληπτική χρήση της μετονομασίας τμημάτων με την χρήση της


Όσον αφορά τις παρεμβάσεις στα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) :


Περιορίζουμε τις παρατηρήσεις μας ενδεικτικά στα Τμήματα της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας (ΣΤΕΓ) συμπεριλαμβανομένου των Τμημάτων Δασοπονίας, που είναι εμφανέστατο το εύρος των παρεμβάσεων.


Ειδική Παρατήρηση που θα συνεδεθεί στο τέλος του κειμένου με το ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ :


Όσον αφορά την μετονομασία του Τμήματος Εκπαιδευτικών Πολιτικών Δομικών Έργων της ΑΣΠΑΙΤΕ σε «Τμήμα Εκπαιδευτικών Πολιτικών Μηχανικών» , το οποίο επίσης παραμένει στο ίδιο Ίδρυμα και την ίδια Σχολή, κρίνεται θετική η μετονομασία γιατί αποτυπώνει την πραγματική υπόσταση του Τμήματος, όμως κατ’ επέκταση, δεν ακολουθείται η ίδια «γενναιοδωρία» ως προς την μετονομασία των αντίστοιχων Τμημάτων των ΤΕΙ.


Για τις παρεμβάσεις στα τμήματα της ΣΤΕΓ, όπως προσδιορίζεται πιο πάνω, επισημαίνονται τα εξής ως γενικές παρατηρήσεις :


α. Ειδικά στα ΤΕΙ, «ακολουθείται» κατά κανόνα η συγχώνευση Τμημάτων της ΣΤΕΓανόμοιου αντικειμένου, ουσιαστικά καταργώντας το γνωστικό αντικείμενο του προϋπάρχοντος τμήματος (παραδείγματα θα αναφερθούν πιο κάτω για τα τμήματα Δασοπονίας, Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών, Μηχανικής Βιοσυστημάτων κ.λπ).
β. Ειδικά στα ΤΕΙ, ακολουθείται η τακτική μεταφοράς και συγχώνευσης ανεπτυγμένων τμημάτων, από τμήματα άλλων ΤΕΙ λιγότερο ανεπτυγμένων (παραδείγματα θα αναφερθούν παρακάτω για το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης) .
γ. Ειδικά στα ΤΕΙ, παρατηρείται ότι γίνονται παρεμβάσεις σε Ιδρύματα ήδη παγιωμένα και ανεπτυγμένα πλήρως, τα οποία λειτουργούν επί έτη μεταπτυχιακά προγράμματα σε εξειδικευμένα αντικείμενα (παραδείγματα θα αναφερθούν παρακάτω για το ΤΕΙ Μεσολογγίου και το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης).
δ. Στις συγχωνεύσεις τμημάτων, παρ’ ότι τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ ομοίως με τα Πανεπιστήμια και διδάσκουν επιστημονικά αντικείμενα με κατεύθυνση τις εφαρμοσμένες επιστήμες, ΔΕΝ ακολουθείται στις μετονομασίες η ίδια οδός που ακολουθείται στα Πανεπιστημιακά Τμήματα, δηλαδή της διεύρυνσης του αντικειμένου με την προσθήκη της λέξης «εφαρμοσμένης επιστήμης» ή «επιστήμης και τεχνολογίας» ή η χρήση γενικότερης επιστημονικής ορολογίας, αλλά χρησιμοποιείται ορολογία που ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ το αντικείμενο του Τμήματος ή το ΚΑΤΑΡΓΕΙ (παραδείγματα θα αναφερθούν για το ΤΕΙ Λάρισας, το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και το ΤΕΙ Μεσολογγίου).


Αναλυτικά :


- Το Τμήμα Εμπορίας & Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικών Προϊόντων (ΕΠΕΑ) με έδρα την Φλώρινα, Τμήμα καθαρά γεωπονικό, απορροφάται από Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Τμήμα καθαρά διοικητικό. Επομένως το ΕΠΕΑ ουσιαστικά καταργείται και δεν αναβαθμίζεται. Ως τμήμα γεωπονικού περιεχομένου θα έπρεπε να απορροφηθεί τουλάχιστον ως ειδικότητα από ένα υπάρχον γεωπονικό τμήμα ΤΕΙ και να δημιουργηθεί ένα νέο Τμήμα ευρύτερου επιστημονικού – τεχνολογικού αντικειμένου. Δεύτερον, προκαλείται μεγάλη αναστάτωση και στο ίδρυμα και στους φοιτητές από την μεταφορά από την πόλη της Φλώρινας στην Κοζάνη.
- Το Τμήμα Ιχθυοκομείας – Αλιείας της Ηγουμενίτσας (σχολή ΣΤΕΓ) του ΤΕΙ Ηπείρου με έδρα την Ηγουμενίτσα, καταργείται και απορροφάται από το τμήμα Υδατοκαλλιεργειών και Αλιευτικής Διαχείρισης (ΥΔΑΔ) του ΤΕΙ Μεσολογγίου. Όμως παράλληλα μετονομάζεται και το Τμήμα υποδοχής σε «Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών» με τρόπο που υποβαθμίζεται το αρχικό του επιστημονικό – τεχνολογικό πεδίο. Η νέα ονομασία των συγχωνευμένων τμημάτων δεν ανταποκρίνεται στο επιστημονικό – τεχνολογικό περιεχόμενο των σπουδών που παρέχουν και της έρευνας που διεξάγουν διαχρονικά. Προφανώς εδώ υπάρχει μεροληπτική ανατοποθέτηση των τμημάτων υπέρ του Τμήματος Ιχθυολογίας και Επιστημών Θάλασσας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Σύμφωνα με παράγοντες των αποφοίτων του Τμήματος ΥΔΑΛ η πιο δόκιμη μετονομασία του που συμβαδίζει με το αντικείμενο και τις δραστηριότητες του τμήματος είναι Τμήμα Γεωπονίας Εφαρμοσμένης Ιχθυολογίας.
- Το Τμήμα Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου (σχολή ΣΤΕΓ) του ΤΕΙ Ηπείρου με έδρα την Άρτα, απορροφάται από το Τμήμα Φυτικής Παραγωγής (ΣΤΕΓ) του ιδίου ΤΕΙ. Σε αυτή την περίπτωση το νέο τμήμα όντως είναι αναβαθμισμένο και δεν προκαλείται αναστάτωση στο πρόγραμμά του αφού δεν απαιτείται μεταστέγαση σε άλλη πόλη. Ομοίως, αναλόγως λογική και ευνόητη είναι η συγχώνευση του Τμήματος ΘΕΚΑ με το ΦΠ του ΤΕΙ Κρήτης και του αντίστοιχου στο ΤΕΙ Καλαμάτας. Όμως αναλόγως διαλύεται το Τμήμα ΘΕΚΑ του ΤΕΙ Μεσολογγίου ενώ μπορεί κάλλιστα να αναβαθμιστεί σε γενικότερο τμήμα (ΦΠ) με ειδικεύσεις, αφού ήδη στο ΤΕΙ Μεσολογγίου υπάρχουν Τμήματα που μπορούν να συγχωνευθούν.
- Σε συνέχεια του προηγουμένου, δεν ακολουθείται η ίδια λογική για το Τμήμα Αρχιτεκτονικής Τοπίου (σχολή ΣΤΕΓ) του ΤΕΙ Καβάλας, καθαρά γεωπονικού τμήματος, το οποίο απορροφάται από το Τμήμα Πολιτικών Δομικών Έργων του ΤΕΙ Σερρών και μεταφέρονται και τα δύο ως Τμήμα Τεχνολόγων Πολιτικών Μηχανικών και Τοπογράφων (Σχολή ΣΤΕΦ) στο ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας στην Θεσσαλονίκη. Με μία συγχώνευση, καταργούνται τρία τμήματα ΤΕΙ, απολύτως καταξιωμένα και αποδοτικά, αλλά και ένα καθαρά γεωπονικό τμήμα ουσιαστικά εξαλείφεται από τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, αφήνοντας όλο το αντίστοιχο επιστημονικό πεδίο «ελεύθερο» για τα γεωπονικά τμήματα των Πανεπιστημίων. Είναι εξόφθαλμη η ανομοιογενής και σκόπιμη συγχώνευση και κατάργηση του Τμήματος ΑΤ με στόχο να πληγούν τα γεωτεχνικά τμήματα των ΤΕΙ.
- Αδόκιμη κρίνεται η απορρόφηση του Τμήματος Μηχανολογίας και Υδάτινων Πόρων από το Τεχνολογίας Υδατοκαλλιεργειών και Αλιείας, γιατί αντιπροσωπεύει εντελώς διαφορετικό αντικείμενο. Στην ουσία το Τμήμα ΜΥΠ καταργείται και άρα υποβαθμίζεται.
- Το τμήμα Μηχανικής Βιοσυστημάτων του ΤΕΙ Λάρισα, απορροφάται από τα Τμήματα Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής του ιδίου ΤΕΙ. Στην πραγματικότητα το Τμήμα καταργείται αφού προσκολλάται σε τμήματα με ανόμοιο επιστημονικό πεδίο. Περισσότερο δόκιμη θα ήταν η συγώνευση με το Τμήμα Μηχανολογίας και Υδάτινων Πόρων, ώστε να δημιουργηθεί ένα διευρυμένο τμήμα με γενικότερο και πιο δόκιμο επιστημονικό πεδίο, αναγκαίο για την ανάπτυξη της ελληνικής αγροτικής παραγωγής ή ακόμα και η απορρόφηση άλλων τμημάτων της ΣΤΕΓ από το Τμήμα ΜΗΒΙΟ καθώς αποτελεί πρωτοποριακό τμήμα για τα ελληνικά δεδομένα. Δεν αποκλείεται πίσω από την κατάργηση του τμήματος να βρίσκεται η μεθοδευμένη ίδρυση ανάλογου τμήματος σε κάποιο πανεπιστήμιο.
- Εντελώς αδόκιμη είναι η κατάργηση του τμήματος Ζωικής Παραγωγής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και η μεταφορά του στο ΤΕΙ Δυτ Μακεδονίας στις Σέρρες, η κατάργηση του Τμήματος Φυτικής Παραγωγής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και η μεταφορά του ομοίως στο ΤΕΙ ΔΜ στη Φλώρινα. Το πλήγμα στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, που αποτελεί ένα από τα ελάχιστα Ανώτατα Ιδρύματα στον χώρο των ΑΕΙ που έχει οργανωμένες και χωροταξικά συγκεντρωμένες εγκαταστάσεις και γεωπονικά τμήματα, είναι τεράστιο, καθώς κατακερματίζεται και σταματάει κάθε αναπτυξιακή και ερευνητική δραστηριότητα του ιδρύματος στους τομείς αυτούς, που βρίσκονται σε τροχιά δυναμικής εξέλιξης. Μόνο σκόπιμη μπορεί να θεωρηθεί αυτή η απόφαση. Σημειώνεται ότι σε παλαιότερο κατάλογο διεθνούς αξιολόγησης των ελληνικών ΑΕΙ, το ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης βρισκόταν σε ανώτερη θέση από αντίστοιχα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα.
- Το Τμήμα Περιβάλλοντος και Οικολογίας, τμήμα ευρύτερου επιστημονικού αντικειμένου συγχωνεύεται με Τμήμα Φυτικής Παραγωγής, τμήμα καθαρά γεωπονικού ενδιαφέροντος. Ουσιαστικά πρόκειται για αδόκιμη συγχώνευση. Επιπλέον η απαίτηση της μεταφοράς προκαλεί αναστάτωση.
- Απολύτως απαράδεκτη κρίνεται η κατάργηση του Τμήματος Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος της Καρδίτσας (ΤΕΙ Λάρισας) και η συγχώνευσή του από το Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου. Το καταργούμενο τμήμα είναι τμήμα ευρύτερου γεωπονικού – δασοπονικού επιστημονικού πεδίου, πολύ καλά οργανωμένο και με άρτιες εγκαταστάσεις, ενώ το δεύτερο (τμήμα υποδοχής) είναι απολύτως εξειδικευμένο τμήμα, που πλησιάζει περισσότερο σε τομείς διακόσμησης και σχεδιασμού εσωτερικών χώρων. Επομένως, ορθότερη είναι η συγχώνευση του Τμήματος Σχεδ. Ξύλ και Επ. από το Τμήμα Δασοπονίας ή από το Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής-Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων. Επιπλέον, είναι παράλογη ή σκόπιμα παράλογη η κατάργηση του καλύτερου και παλαιότερου τμήματος Δασοπονίας της Καρδίτσας, και η διατήρηση του λιγότερο ανεπτυγμένου και οργανωμένου Τμήματος του Καρπενησίου, γεγονός που «επιτρέπει» να σκεφθούμε» ότι για την απόφαση ελήφθησαν υπ’ όψιν τοπικά ή πολιτικά κριτήρια. Επιπλέον, η γεωγραφική κατανομή της δασικής χλωρίδας της χώρας, επιτρέπει σαφώς την διατήρηση και ανάπτυξη του Τμήματος Δασοπονίας του ΤΕΙ Λάρισας στην Καρδίτσα.
- Σε συνέχεια της προηγούμενης παρατήρησης, προστίθεται ως προς το Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής – Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων, ότι είναι απολύτως παράλογο αυτό το Τμήμα να συγχωνεύεται με το Τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας και το Τμήμα Σχεδιασμού Ξύλου και Επίπλου. Μία αντικειμενική προσέγγιση στο περιεχόμενο του Τμήματος, επιβάλλει την συγχώνευση των τμημάτων κλωστοϋφαντουργίας και επίπλου από το Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής – Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων.




ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ


Όσον αφορά τις παρεμβάσεις στα ΤΕΙ, ΔΕΝ ακολουθείται η ίδια λογική που ακολουθείται με τις Παρεμβάσεις στα Πανεπιστήμια, δηλαδή της συγχώνευσης ομοειδών Τμημάτων σε ένα Τμήμα ισχυρότερο και ευρύτερου επιστημονικού ενδιαφέροντος, καθώς στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, συγχωνεύονται τμήματα ανόμοιου περιεχομένου, άλλα τμήματα την πράξη καταργούνται και άλλα υποβαθμίζονται. Ειδική μεταχείριση, δηλαδή αντιμετώπιση που πλησιάζει περισσότερο στην κοινή λογική, «ακολουθείται» για το ΤΕΙ Καλαμάτας, το ΤΕΙ Κρήτης και το τμήμα Δασοπονίας του Καρπενησίου. Στην πράξη εξαφανίζεται το Δασοπονικό επιστημονικό πεδίο από τα ΤΕΙ, εκθεμελιώνονται τα γεωπονικά τμήματα της ΣΤΕΓ για τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Μεσολογγίου, ενώ αλλοιώνονται επί τα χείρω, τίτλοι Τμημάτων που είναι περισσότερο δόκιμοι με βάση το επιστημονικό περιεχόμενο της διδασκαλίας και της έρευνας που εξελίσσουν. Επιπλέον, σε αντίθεση με τις παρεμβάσεις στα Πανεπιστήμια, που μόνο σε μία περίπτωση προβλέπεται μετακίνηση Φοιτητών, στα ΤΕΙ γίνεται σχεδόν κανόνας, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση, ενώ κάλλιστα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε πολλές περιπτώσεις δόκιμη και λειτουργική παρέμβαση εντός των ορίων του οικείου ΤΕΙ ή Σχολής. Σημειώνεται ότι τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα στην Ελλάδα αριθμούν σε 24 ενώ τα ΤΕΙ σε 15 συνολικά. Επιπλεόν, όποιος διαβάσει τους πίνακες στο σχέδιο μετά την σελίδα 13, θα διαπιστώσει αμέσως, ότι το Υπουργείο «κάνει τα στραβά μάτια» στις ελλείψεις και τις παρεκτροπές των Πανεπιστημίων, ενώ κρίνει αυστηρότατα ανάλογα προβλήματα των ΤΕΙ, ιδιαίτερα σε επιτυχημένα τμήματα που προϋπήρξαν αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων και οι απόφοιτοί τους είναι επαγγελματικά «ανταγωνιστές» των αντίστοιχων των πανεπιστημιακών τμημάτων


Εν κατακλείδι, το σχέδιο Αθηνά, όσον αφορά τα Γεωπονικά Τμήματα των ΤΕΙ, σε επιμέρους μόνο περιπτώσεις (Κρήτη – Καλαμάτα – Καρπενήσι - ΑΣΠΑΙΤΕ) επεμβαίνει ευεργετικά. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, υποβαθμίζει υπάρχοντα άκρως ανεπτυγμένα και εξελισσόμενα Τμήματα, διακόπτει την εξέλιξη ολόκληρων Ιδρυμάτων (ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Μεσολογγίου). Επίσης, επισημαίνουμε ότι καταλυτικές παρεμβάσεις με αρνητική επίδραση, γίνονται σε τμήματα και Ιδρύματα που έχουν ανεπτυγμένα και αναγνωρισμένα μεταπτυχιακά προγράμματα, μεγάλο αριθμό φοιτητών, μεγάλη κοινωνική αποδοχή αλλά και δέχονται μεγάλο συντεχνιακό πόλεμο από αντίστοιχες Σχολές και Τμήματα Πανεπιστημίων (ΓΠΑ, ΑΠΘ) και επιμελητηρίων (ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ). Σε πολλές επίσης περιπτώσεις, η μετονομασία παραπέμπει σε αδόκιμο επιστημονικό – τεχνολογικό πεδίο, που δεν αρμόζει πλήρως με το περιεχόμενο σπουδών του Τμήματος ενώ ΜΟΝΟ στην περίπτωση του ΑΤΕΙ της ΑΣΠΑΙΤΕ γίνεται ορθή επιστημονικά μετονομασία, που όμως δεν ακολουθείται για άλλα ομοειδή Τμήματα της ΣΤΕΦ των άλλων ΤΕΙ.
Όσον αφορά τα 24 Πανεπιστήμια της χώρας, διατηρούνται ακόμα και τα λιγότερο ανεπτυγμένα από αυτά, και αυτό είναι αρκετά σημαντικό στοιχείο που καταδεικνύει την μεροληπτική στάση της πολιτείας κατά των ΤΕΙ, καθοδηγούμενη προφανώς από διάφορα ανταγωνιστικά κέντρα. Και μόνο αν υπολογίσει κάποιος ότι τα ΤΕΙ είναι συνολικά 15 ενώ τα Πανεπιστήμια 24, και αντί να μειωθεί αναλόγως ο αριθμός των Πανεπιστημίων, τελικά μειώνεται μόνο ο αριθμός των ΤΕΙ, τότε αυτό το γεγονός λέει πολλά.
Επομένως, σε καμία περίπτωση συνολικά δεν μπορεί να κριθεί αντικειμενική και θετική η παρέμβαση του Σχεδίου Αθηνά ως προς τα Ανώτατα Τεχνολογικά Ιδρύματα, τα οποία τα «επιστρέφει» στην εποχή προ του 1980.


Αν η Πολιτεία θέλει να «λύσει» το πρόβλημα των «ανίσχυρων πτυχίων» που δεν οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση, ακόμα και ελεύθερο επάγγελμα, πολλούς αποφοίτους των ΤΕΙ, το μόνο που έχει να κάνει είναι να ιδρύσει το «Τεχνολογικό Επιμελητήριο» όπου θα εγγράφονται ανά Κλάδο οι Πτυχιούχοι των Τεχνολογικών Τμημάτων, να εκδώσει όλα τα Προεδρικά Διατάγματα που εκκρεμούν για τον καθορισμό επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων πολλών τμημάτων, να διευρύνει τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοίτων ήδη διαθέτουν παραλόγως περιορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα παρ’ ότι διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα, να αφήσει τα Τμήματα να αποκτήσουν τον επίσημο τίτλο που τους αρμόζει με βάση τα αντικείμενο και τις δραστηριότητές τους και τέλος να υποχρεώσει όλα τα Τμήματα των ΤΕΙ, και ιδιαίτερα τα Γεωτεχνικά να αναγράφουν σωστά στα πτυχία που δίδουν, τους επιστημονικούς τίτλους των αποφοίτων τους, όπως και αυτοί οι τίτλοι να χρησιμοποιούνται σωστά σε πάσης φύσεως απόφαση, εγκύκλιο, ΠΔ και Νόμο που δημοσιεύεται.


Προφανώς όμως ο στόχος είναι να καταργηθούν οι ανταγωνιστές των Πανεπιστημίων, δηλαδή τα ΤΕΙ, προς όφελος των Επιμελητηρίων ΤΕΕ και ΓΕΩΤΕΕ. Και στην επίτευξη αυτού του στόχου θα έχουν μεγάλη συμμετοχή οι διδάσκοντες στα ΤΕΙ γιατί πάντα όταν συμβαίνει κάτι αρνητικά σημαντικό για τα ιδρύματα, τους φοιτητές τους και τους αποφοίτους, τηρούν σιγή ιχθύος, ενώ εύκολα πανηγύριζαν όταν συνέβαινε κάτι θετικό.


Όμως, όταν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει, λέει πολύ σοφά η λαϊκή μας παροιμία.


Εάν η Ελληνική Πολιτεία ήθελε να φερθεί τίμια απέναντι στους πολίτες της χώρας, από τους οποίους, έχει απομυζήσει δεκάδες δις φόρους επί τριάντα χρόνια για να αναπτύξει και να λειτουργήσει τα ΤΕΙ, πρέπει να βρει το θάρρος - που δεν έχει - και να πει ευθέως «τα καταργώ γιατί δεν τα θέλω». Τότε αμέσως θα πανηγύριζαν το ΤΕΕ και το ΓΕΩΤΕΕ και όλοι θα ήταν «ευχαριστημένοι»………

Γρηγορείτε !

Διαβάστε το σχέδιο Αθηνά του Υπουργείου Παιδείας και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα. Τελικά όλα μικροσυμφέροντα είναι. Ακόμα και η εκπαίδευση.
http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2013/130131_sxedio_athhna_deltio_typoy.pdf


Σχόλια