ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ: Προτάσεις για την Πολιτιστική Ανάπτυξη του Δήμου Θήβας


10-4-2019











Πρωταρχικό μέλημα για την πολιτιστική ανάπτυξη του Δήμου Θηβαίων είναι η σύνταξη πολιτιστικής στρατηγικής σε πλάνο πενταετίας.

Εφόσον εγκριθεί το έργο για τη σύνταξη της πολιτιστικής στρατηγικής άμεσα θα πρέπει να ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις με τοπικούς και εθνικούς φορείς που άπτονται του τομέα του πολιτισμού.

Παραθέτω επιγραμματικά τις ενέργειες που χρειάζονται να γίνουν για την αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, την εμπλοκή και ενεργοποίηση του τοπικού κοινού και την ανάδειξη της Θήβας και του ευρύτερου Δήμου σε έναν από τους κύριους πολιτιστικούς προορισμούς πανελλαδικά.

1. Σύνταξη πολιτιστικής στρατηγικής
Η πολιτιστική στρατηγική θα αποτελέσει έναν οδικό χάρτη και μία δέσμευση του Δήμου Θηβαίων για την πολιτιστική αξιοποίηση και ανάπτυξη της επόμενης πενταετίας. Η καταγραφή του πολιτισμικού αποθέματος, του ανθρώπινου δυναμικού της πόλης, τα οικονομικά δεδομένα και οι πόροι που θα χρειαστούν, η επένδυση του δήμου στον πολιτισμό καθώς και μία αναλυτική swot analysis, θα συνεισφέρουν στην ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος του Δήμου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο με σκοπό την πολιτιστική ανάπτυξη της πόλης. 2. Συνέργειες με πολιτιστικούς φορείς

Η συνεργασία και οι συμπράξεις με πολιτιστικούς συλλόγους, την εφορεία
αρχαιοτήτων,την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας,το υπουργείο Πολιτισμού και άλλους φορείς θα εξοικονομήσουν σημαντικά κεφάλαια από το Δήμο και θα συνεισφέρουν στην αμεσότερη ανάπτυξη στους τομείς του πολιτισμού. Επίσης θα ενσωματωθούν στην κοινή στρατηγική για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του δήμου της Θήβας.

3. Δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων
Σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς η δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων θα εξασφαλίσει την εκπαίδευση της νέας γενιάς της πόλης που θα έχει ως αποτέλεσμα τόσο την πολυδιάστατη ενημέρωση των μαθητών της Θήβας για την πολιτιστική τους κληρονομιά και την ιστορία του τόπου τους όσο και για τους τομείς της γεωργίας, της αγροδιατροφής, της οινοποιίας, των εθίμων, του φυσικού πλούτου της περιοχής κ.α. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα εξασφαλίσουν επίσης την καθημερινή επισκεψιμότητα σχολείων και οικογενειών από όμορους δήμους και περιφέρειες ενώ συγχρόνως θα καλύψουν θέσεις εργασίας για άνεργους εκπαιδευτικούς της πόλης.

4. Χρήση νέων τεχνολογιών για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και τον εμπλουτισμό της τουριστικής εμπειρίας.
Διανύουμε ήδη την εποχή 4.0 τη λεγόμενη εποχή της ψηφιακής επανάστασης. Ο Πολιτισμός αποτελεί τον κυρίαρχο τομέα που ενισχύει τόσο τη γνώση,την τοπική υπερηφάνεια και συντελεί καθοριστικά ώστε ένας τόπος να καθιερωθεί στη συνείδηση του κόσμου.Για τους λόγους αυτούς το πολιτιστικό απόθεμα της πόλης θα πρέπει να εμπλουτιστεί με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία που θα βοηθήσουν στον εμπλουτισμό της εμπειρίας του επισκέπτη και θα διαφοροποιήσουν το πολιτιστικό προφίλ της πόλης.

Ψηφιακά οικομουσεία που θα διηγούνται την ιστορία της πόλης στο πέρασμα των αιώνων, αναπαραστάσεις επαυξημένης πραγματικότητας για την αρχαία κληρονομιά, ψηφιακά παιχνίδια και άλλες ψηφιακές εφαρμογές είναι μερικές από τις καινοτόμες εφαρμογές που μπορούν να εμπλουτίσουν της ψηφιακές υπηρεσίες της πόλης.

5. Έργα υποδομής.
Ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, ή δημιουργία αρχαιολογικού δικτύου, προσβασιμότητα για ΑμΕΑ και άτομα τρίτης ηλικίας, σήμανση σε αξιοθέατα και εξυπηρέτηση των επισκεπτών είναι μέρος των έργων υποδομής που χρειάζεται για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

6. Καταγραφή πολιτιστικού αποθέματος Η καταγραφή της υλικής (αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, σημεία ενδιαφέροντος κ.α) και της άυλης (ήθη έθιμα, παραδόσεις κ.α) πολιτιστικής κληρονομιάς είναι καθοριστική τόσο για τη σύνταξη της πολιτιστικής στρατηγικής όσο και για τη δημιουργία τουριστικών προϊόντων που θα έχουν ως βάσεις τους η πολιτιστική κληρονομιά(τουριστικές εμπειρίες, μουσειακά προϊόντα, αναμνηστικά, ενίσχυση της επιχειρηματικότητας κ.α)



7. Δημιουργία Πολιτιστικών Θεσμών
Δημιουργία πολιτιστικών θεσμών (φεστιβάλ, συναυλίες, εκθέσεις, συνέδρια κ.α) που θα συνεισφέρουν στην ενεργοποίηση του τοπικού κοινού, την αύξηση της επισκεψιμότητας της περιοχής και την ανάδειξη της σε πολιτιστικό προορισμό.

8. Συνεργασίες με πανεπιστήμια εσωτερικού και εξωτερικού
Οι συνεργασίες με πανεπιστήμια τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού προσδίδουν αίγλη και κύρος στις περιοχές με τις οποίες ασχολούνται. Συγχρόνως η περιοχή της Θήβας θα αποτελέσει μελέτη περίπτωσης τόσο για πανεπιστήμια του εξωτερικού π.χ αρχαιολογίας, όσο και του εσωτερικού σε περιπτώσεις που αφορούν πολεοδομικές έρευνες, αρχιτεκτονική τοπίου, εκπαιδευτικά προγράμματα, ιστορικές μελέτες κ.α

9. Πολιτιστικές χορηγίες
Εκτός από την ενεργοποίηση των πολιτών και των πολιτιστικών φορέων της περιοχής θα πρέπει να γίνει και ενεργοποίηση του επιχειρηματικού κόσμου. Μετά τη σύνταξη της πολιτιστικής στρατηγικής και την χάραξη του οδικού χάρτη της πενταετή για την πολιτιστική αλλά και την τουριστική ανάπτυξη θα πρέπει να συνταχθεί χορηγικό πλάνο το οποίο θα αναφέρει αναλυτικά όλες τις ανάγκες που θα καλούνται να καλύψουν οι επιχειρηματικές δυνάμεις της περιοχής. Συγχρόνως θα αναφέρονται και όλα τα ανταποδοτικά οφέλη των χορηγών όπως επίσης και η διασύνδεση των εταιρειών με τα κοινά της πόλης.

10. Δημόσιες εκθέσεις
Οι περιοδικές δημόσιες εκθέσεις σε κεντρικά σημεία της πόλης εξυπηρετούν άμεσα την πληροφόρηση και επιμόρφωση των πολιτών και επισκεπτών της πόλης για την ιστορία του και την πολιτιστική του κληρονομιά. Η κύρια επένδυση που θα χρειαστεί αφορά έργα υποδομής και το στήσιμο εφήμερων επαναχρησιμοποιούμενων κατασκευών για την πραγματοποίηση των εκθέσεων και έπειτα το στήσιμο των εκθέσεων με θεματικές που άπτονται της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου π.χ μυθολογικοί κύκλοι Θηβών, Διόνυσος, η Θήβα τον Μεσαίωνα, η Θήβα των βυζαντινών χρόνων, η Θήβα κατά την οθωμανική αυτοκρατορία, η Θήβα κατά την Ελληνική Επανάσταση κ.α . 11. Αδελφοποιήσεις και δίκτυα πόλεων

Με τις αδελφοποίησης και τα δίκτυα πόλεων θα εξυπηρετηθεί τόσο η προτεραιότητα της Θήβας σε Ευρωπαϊκά προγράμματα όσο και η εξωστρέφεια της ίδιας περιοχής με χώρες του εξωτερικού οι οποίες έχουν κοινά χαρακτηριστικά.

12. Συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά προγράμματα
Η διεκδίκηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων που άπτονται του πολιτισμού θα πρέπει να είναι προτεραιότητα καθώς θα εξασφαλίσουν σημαντικά κονδύλια, θα συμβάλλουν στη δικτύωση πανευρωπαϊκά, θα προσφέρουν τεχνογνωσία και καινοτόμες λύσεις από τα συνεργαζόμενα δίκτυα και θα προσελκύσουν χρηματικές εισροές σε τοπικές επιχειρήσεις και γενικότερα στην οικονομία της πόλης.

13. Σύγχρονη τέχνη
Επένδυση ετησίως σε δύο μεγάλα έργα σύγχρονης τέχνης (εικαστικά ή παραστατικές τέχνες) με σκοπό τη μακροπρόθεσμη στρατηγική για της ενίσχυση του brand της πόλης σε σχέση με τον πολιτισμό.

Ο Δήμος πρέπει να δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο.

Πηγη:thivagr.blogspot.com/2019/04/blog-post_77.html

Σχόλια